بازنمایی ابعاد تاریخی و سیاسی هویت ملی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی سریالهای تلویزیونی تاریخی درجه الف در سه دهه پس از انقلاب اسلامی ایران)
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظری
1 -
کلید واژه: هویت ملی ایرانیان تلویزیون سریالهای تاریخی بازنمایی هویت تاریخی هویت سیاسی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی «میزان و چگونگی بازنمایی ابعاد تاریخی و سیاسی هویت ملی در سریالهای درجه الف تاریخی تلویزیون در سه دهه بُعد از انقلاب اسلامی(1388ـ 1359)» است. در این مقاله 15 سریال تاریخیِ الف و پرمخاطب تولید و پخششده از شبکه یک و دو در سه دهه بعد از انقلاب (از هر دهه 5 سریال) انتخاب و مورد تحلیل قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد که تحت تأثیر سیاستهای فرهنگی و رسانهای تلویزیون، بازنمایی هویت ملی ساختی ایدئولوژیک پیدا کرده است. ساخت زبانی و تصویری تلویزیون در روایت و بازنمایی ابعاد تاریخی و سیاسی مبتنی بر انگارهسازی منفی از گذشته تاریخی و میراث سیاسی ایرانیان و کمتوجهی به نمادهای ملی مانند پرچم و سرود ملی و جهتگیری و شخصیتپردازی مثبت نسبت به شخصیتهای تاریخی دارای پایگاه مذهبی بوده است.
The main objective of the present article is to study the frequency and ways of representing features of national identity in A grade historical serials on television during the three decades after the Islamic Revolution (1359-1388). 15 ‘A’ grade historical serials, out of 50, produced and broadcasted through channels One and Two during the last three decades (5 serials per decade) were analised. The findings of the study shows that under the influence of media and culture policies, the representation of features of national identity has got an ideological status. Linguistic and imagery construction of TV in representing historical and political dimensions is based on creating a negative picture of Iranian historical and political heritage, neglecting national symbols such as national flag and anthem, and taking positive attitude towards historical figures of religious status.