پولیساندیشی و شرایط امکان زایش فلسفه سیاسی یونانی
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظری
1 - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
کلید واژه: پولیس افلاطون ارسطو امر سیاسی دوره یونانیمآبی,
چکیده مقاله :
آنچه در فهم زایش اندیشۀ سیاسی یونانی و بسط و شکوفایی آن در سدۀ چهارم پیش از میلاد ضروری است، تأمل در مقولۀ «پولیس» و جایگاه آن در حیات انضمامی یونانیان باستان است. ما کوشش افلاطون و ارسطو را به عنوان نمونههای اصلی فلسفه سیاسی کلاسیک، در دل بحث از پولیس و مناسبات مرتبط با آن مورد ملاحظه قرار خواهیم داد و درصدد برخواهیم آمد تا استدلالی به سود این مدعا اقامه کنیم که فلسفۀ سیاسی افلاطون و ارسطو هر چند اختلافاتی از حیث برخی مفردات در اندیشۀ سیاسی با یکدیگر دارند - اختلافاتی که به تمایزهای مهم میان متافیزیک افلاطونی و ارسطویی بازمیگردد - در تحلیل نهایی در ذیل اصل محوریِ پولیساندیشی قابل بررسی محسوب میشود. به عبارت دیگر تأمل در این وجه از اندیشه سیاسی یونانی که به نوعی نظر کردنِ در آن از منظری کلیتر است، پرتویی بر آن میافکند که گاه در شرح و تفصیلهای جزیی و خط به خط از دست میرود. شاید بتوان از این عبارت استفاده کرد که جمع رأی بین دو حکیم یونانی بیشتر از آنکه از حیث مابعدالطبیعی موضوعیت داشته باشد، از منظر مفردات اندیشۀ سیاسی یونانی قابل طرح است. ما در این مقاله با بسط این مطالعه به آثار فیلسوفان دوره موسوم به یونانیمآبی، تلاش خواهیم کرد تا نشان دهیم که پولیساندیشی به عنوان الگوی مسلط بر تأمل در باب «امر سیاسی» حتی با از میان رفتن زمینه و بستر عینی زایش اولیه آن در پولیسهای یونانی، به حیات خود در جهان ذهنی فیلسوفان یونانی ادامه داده و مبنای تأمل آنها در باب سیاست است.
What is necessary to understand the procreation of Greek political thought and it's flourishing and development in the fourth century BC, is contemplating on "polis" category and its place in the concrete life of ancient Greeks. We will take into account, Plato and Aristotle’s attempts as prototypes of the classical political philosophy in the course of discussing polis and its implications, and thereby try to articulate arguments in favor of principal thesis in which Plato's political philosophy and Aristotle's one, in spite of some individual inconsistencies in political thought-those related to their distinct metaphysics- but at the end of the day, they should be considered as a polis-oriented thinking. In the other words, by analyzing Greek political philosophy from a general point of view, sometimes we can grasp some insights that sometimes diminished under the haphazard and detailed commentaries. Perhaps we can exploit this phrase so that "agreement between the ideas of the two philosophers" is more plausible from Greek political thought’s individual elements point of view than metaphysical one. In this article through the extension of this study to the philosophers’ works of Greek period, We attempt to show that polis-based thinking as a dominant pattern in the contemplating on "the political" affairs, have been survived in the mental world of the Greek philosophers, even at the period of Hellenism in which the actual context of its premier procreation had been perished.
ارسطو (1381) اخلاق نیکوماخوسی، ترجمه ابوالقاسم پورحسینی، تهران، دانشگاه تهران.#
----- (1386) سیاست، ترجمه حمید عنایت، تهران، علمی و فرهنگی.#
اشتراوس، لئو (1373) حقوق طبیعی و تاریخ، ترجمه باقر پرهام، تهران، آگه.#
---------- (1381) فلسفه سیاسی چیست؟، ترجمه فرهنگ رجایی، چاپ دوم، تهران، علمی و فرهنگی.#
توسیدیدس (1377) تاریخ جنگهای پلوپونزی، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.#
طباطبایی، جواد (1383) زوال اندیشه سیاسی در ایران، تهران، کویر.#
ویل دورانت (1378) تاریخ تمدن (یونان باستان)، گروهی از مترجمان، تهران، علمی و فرهنگی.#
یگر، ورنر (1376) پایدیا، ترجمه محمدحسن لطفی، ج1، تهران، خوارزمی.#
یونسی، مصطفی (1387) نسبت فلسفه سیاسی و فلسفه زبان افلاطون، تهران، فرهنگ صبا.#
Arendt, H.# (1958) Human Condition.# Chicago, The University of Chicago Press.#
Aristotle, (1944) Politics.# With An English Translation By H.# Rackham.# Harvard University Press.#
Aristotle.# (1957) Rhetorica Ad Alexandrum.# With an English Translation by H.# Rackham.# The Loeb Classical Library.#
Augustine.# (1998) The city of God.# Translated by R.# W.# Dyson.# Cambridge University Press.#
Balot, Ryan K.# (2009) “Rethinking the History of Greek and Roman Political Thought” in A Companion to Greek and Roman Political Thought, Edited by Ryan K.# Balot.# Wiley-Blackwell.#
Barker, Ernest.# (1960) Greek Political Theory: Plato and his Predecessors.# University Paperbakc.#
Black, Antony.# (2005) The History of Islamic Political Thought (From the Prophet to the Present).# Edinburgh University Press.#
Brown, Eric.# (2009) “False Idles: The Politicsof the ‘‘Quiet Life’’” in A Companion to Greek and Roman Political Thought.# Edited by Ryan K.# Balot.# Wiley-Blackwell.#
Centrone, Bruno, (2008) “Platonism and Pythagoreanism in the Early Empire”.# in The Cambridge History of Greek and Roman Political Thought.# Edited by Christopher Rowe.# Cambridge University Press.#
Constant, B.# (2010) “The Liberty of the Ancients Compared with that of the Moderns”, Copyright ©2010–2015 All rights reserved.# Jonathan Bennett.#
Cartledge, Paul.# “Democracy, Origin of: Contribution to Debate” in Origins of Democracy in Ancient Greece.# Kurt A.# Raaflaub, Josiah Ober, and Robert W.# Wallace.# University of California Press.# 2007.# p161-166.#
Cicero, Marcus Tullius (1999) On the Commonwealth and On the Laws.# Edited by James E.# G.# Zetzel.# Cambridge University Press.#
De Romilly, J.#(2002) The Great Sophists in Periclean Athens.# Translated by Janet Lloyd.# Clarendon Press.# Oxford.#
Dillon, J and Gergel T.# (2003) The Greek Sophists.# Penguin Books.#
Emilsson, K.# (1999) “neo-platonism” in Routledge History of Philosophy Volume II From Aristotle to Augustine Edited By David Furley.# Routledge.#
Finley, M.# (1983) Politics in the Ancient World.# Cambridge University Press.#
------------- (1984) The legacy of Greece, Oxford University Press.#
Gagarin, M and Woodruff, P.# (1995) Early Greek Political Thought from Homer to the Sophists, Cambridge University Press.#
Goldhill, Simon.#(1986) Reading Greek Tragedy.# Cambridge University Press.#
Gransey, Peter.# (2008) ”Introduction: the Hellenistic and Roman periods” in The Cambridge History of Greek and Roman Political Thought.# Edited by Christopher Rowe.# Cambridge University Press.#
Hahm, David.# E.# (2008) “Kings and constitutions: Hellenistic theories” in The Cambridge History of Greek and Roman Political Thought.# Edited by Christopher Rowe.# Cambridge University Press.#
Konstan, David.# (2009) “Cosmopolitan Traditions” in A Companion to Greek and Roman Political Thought.# Edited by Ryan K.# Balot.# Wiley-Blackwell.#
Laertius, Diogenes (1925) Lives of Eminent Philosophers, Loeb Library.#
Philon.# (2002) The Works of Philon: complete and unabridged.# Translated by C.# D.# Yonge, Hendrickson Publishers Marketing.#
Plato, (1991).# The Republic of Plato, Translated with notes and an interpretive Essay by Allan Bloom, Basic Books.#
Polybius.# (1979) The Histories.# Vol III.# Book iv.# Loeb Classical Library.#
Rowe, Christopher.# (2008) The Cambridge History of Greek and Roman Political Thought.# Cambridge University Press.#
Schofield, Malcolm.# (1999) The Stoic Idea of the City.# With a New Forward by Martha C.# Nussbaum.# The University of Chicago Press.#
------------------------ (2008) “Epicurean and Stoic political thought “ in The Cambridge History of Greek and Roman Political Thought.# Edited by Christopher Rowe.# Cambridge University Press.#
Seaford Richard, (2006) Diyonisos: Gods and Heroes of the ancient world, Rutledge.#
Seneca, (1995) Moral and Political Essays.# Cambridge Texts in the History of Political Thought.# Cambridge University Press.#
Strauss, Leo.# (1989) “On Classical Political Philosophy”.# In The Rebirth of Classical Political Rationalism.# Selected and Introduced by Thomas L.# Pangle.# The University Of Chicago Press.#
Winton R.# I.# and Garnsey , P.# (1984) “Political Theory” in Greek Legacy.# Edited by M.# Finley.# Oxford University Press.#
Zelenak, M.# (1998) Gender and Politics in Greek Tragedy.# Peter Lang.#