بررسی آراء فلسفیـ سیاسی عادل ضاهر
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظری
1 -
کلید واژه: عقل معرفت اخلاق سیاست دین,
چکیده مقاله :
عادل ضاهر یکی از متفکران برجستة عرب و از نامهاي ناآشنا در ايران است. او مانند سایر فیلسوفان مدرن عقل را بر هر منبع دیگری مقدم میانگارد ضاهر با تقسیم عقل به دو بخش نظری و عملی کار آن را علاوه بر تعیین ابزار، تعیین غایات نیز ميداند. به عبارت دیگر وی هم به عقلانیت معطوف به هدف و هم به عقلانیت معطوف به ارزش اعتقاد دارد. از ویژگیهای مهم این اندیشمند آن است که وی تفکر فلسفی را جدا از اجتماع انسانی و به عنوان یک حرفه تلقی نمیکند. بلکه برای آن رسالت نقد و تغییر حیات جمعی قائل است. او معتقد است اگر هسته اصلی دین بهدرستی درک شود، صحّت عقیده کسانی که به رابطة ضروری و منطقی میان دین و حیات دنیا باور دارند مشخص ميگردد. در این مقاله بر اساس روش متاتئوری چارچوبهای اصلی تفکر این نویسنده لبنانی مورد بررسی قرار گرفته است.
Adel Daher is one of the sophisticated Arab intellectuals who is unknown in Iran. Like any modern philosopher, he considers intellect as the first means of identification. Dividing intellect into two parts of theoretical and practical, he believes that besides identifying the means to attain goals (teleos), intellect also serves to determine the very goals. In other words, he believes in goal-oriented rationality as well as value-oriented rationality. He does not think of philosophical thought as a profession, detached from human community; rather, he considers it as bearing the task of criticizing and modification of social life. He believes that if the core of religion is truly understood, then it becomes clear that those who believe in the necessity of the relation between religion and worldly mundane life are false. The present paper studies the main theoretical framework of this Lebanese thinker’s views based on a metatheoretical approach.