مفهوم کاتهخون و بنیاد اندیشۀ سیاسی مدرن (مباحثهای الهیاتی- سیاسی میان هابز، اشمیت و آگامبن)
محورهای موضوعی : پژوهش سیاست نظریمصطفی انصافی 1 * , شجاع احمدوند 2
1 - دانشآموخته دکتری اندیشه سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
2 - دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
کلید واژه: کاتهخون, الهیات سیاسی, مدرنیته, هابز, اشمیت و آگامبن.,
چکیده مقاله :
در قرن بیستم با انتشار آثار ماکس وبر، اشمیت، لوویت، ووگلین و بلومنبرگ، علاقه وافری برای کاوش در ریشههای الهیاتی مدرنیته و اندیشۀ سیاسی مدرن به وجود آمده بود و در همین راستا بسیاری از متون برجسته دوران اوان مدرنیته، موضوع تفسیر مجدد قرار گرفت. در این مقاله تلاش میشود تا ذیل پرداختن به بنیانهای الهیاتی فیگور «کاتهخون»، که برای نخستین بار در دومین نامه پولس به مسیحیان تسالونیکی از آن نام برده شده بود، اهمیت این مفهوم در تاریخ اندیشۀ سیاسی آشکار گردد. مفروض اصلی مقاله این است که اندیشۀ سیاسی مدرن همواره ریشه در الهیات مسیحی داشته و با سکولارسازی ایدههای الهیاتی در تلاش برای ایجاد مشروعیت برای خود بوده است. در این میان تحت تأثیر کارل اشمیت و قرائت خاص و اقتدارگرایانه وی از مفهوم کاتهخون، اغلب الهیات سیاسی را به معنای انسداد پروژۀ رهاییبخشی میدانند؛ اما آگامبن با اتکا به قرائت والتر بنیامین از الهیات سیاسی، با تفسیر مفهوم کاتهخون ذیل مفهوم رستگاری، خوانشی رهاییبخش و رادیکال از این مفهوم ارائه میدهد که مسیر را برای صورتبندی دموکراتیک از الهیات سیاسی فراهم میکند.
In the twentieth century, with the publication of the works of Max Weber, Schmitt, Löwith, Voegelin, and Blumenberg, there was a great deal of interest in exploring the theological roots of modernity and modern political thought, and many of the leading texts of the early modern period were reinterpreted. This article seeks to highlight the importance of this concept in the history of political thought by addressing the theological foundations of the figure of "Katechon", first mentioned in Paul's Second Epistle to the Thessalonians. The main premise of the article is that modern political thought has always been rooted in Christian theology and has sought to legitimize itself by secularizing theological ideas. In the meantime, under the influence of Karl Schmitt and his particular and authoritarian reading of the concept of Katechon, political theology is often seen as blocking the project of liberation, but thinkers such as Agamben interpret the concept of Katechon under the concept of salvation. It paves the way for the democratic formulation of political theology.
آرنت، هانا (1388) میان گذشته و آینده؛ هشت تمرین در اندیشه سیاسی، ترجمه سعید مقدم، تهران، اختران.
اشتراوس، لئو (1393) مقدمهای سیاسی بر فلسفه، ترجمه یاشار جیرانی، تهران، آگه.
اشمیت، کارل (1393) الهیات سیاسی: چهارفصل درباره مفهوم حاکمیت، ترجمه لیلا چمنخواه، تهران، نگاه معاصر.
----------- (1395) لویاتان در نظریه دولت توماس هابز (معنا و شکست یک نماد سیاسی)، ترجمه شروین مقیمی زنجانی، تهران، روزگار نو.
بنیامین، والتر (1387) عروسک و کوتوله (مقالاتی در باب فلسفه زبان و فلسفه تاریخ)، ترجمه مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران، گام نو.
شیرودی، مرتضی(1388) بررسی و نقد روششناسی هرمنوتیک در علم سیاست، فصلنامه دین و سیاست، شماره 19-20، بهار و تابستان 1388.
عهد جدید بر اساس کتاب مقدس اورشلیم (1387) ترجمه پیروز سیار، تهران، نشرنی.
لوویت، کارل (1396) معنا در تاریخ، ترجمه زانیار خسروی و سعید حاجی ناصری، تهران، علمی و فرهنگی.
مکفرسون، سی بی (1387) مقدمه لویاتان توماس هابز، ترجمه حسین بشیریه، تهران، نشرنی.
میلز، کاترین (1393) فلسفه آگامبن، ترجمه پویا ایمانی، تهران، مرکز.
وبر، ماکس (۱۳۷۳) اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری، ترجمه عبدالکریم رشیدیان و پریسا منوچهری کاشانی، تهران، علمی و فرهنگی.
هابز، توماس (1387) لویاتان، ترجمه حسین بشیریه، تهران، نشرنی.
Agamben, Giorgio (1998) Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life, Translator Daniel Heller-Roazen. Stanford University Press.
------------------------ (2005) In The Time That Remains, Translated By Patricia Dailey. Stanford University Press.
------------------------ (2015) Stasis: Civil War as a Political Paradigm. Edinburgh University Press.
------------------------ (2017) The Mystery Of Evil: Benedict Xvi and The end of Days, Translated By Adam Kotsko. Stanford University Press.
Cacciari, Massimo (2018) The Withholding Power: an Essay on Political Theology. Bloomsbury Publishing.
Kotsko, Adam (2018) Neoliberalism's Demons: on the Political Theology of Late Capital. Stanford University Press.
Lynch, Thomas (2019) Apocalyptic Political Theology: Hegel, Taubes and Malabou. Bloomsbury Academic.
Martinich. Aloysius Patrick (2009) The Two Gods of Leviathan. Cambridge University Press.
Meier, H (1988) The Lesson of Carl Schmitt: Four Chapters on the Distinction between Political Theology and Political Philosophy. University of Chicago Press.
Menken, Maarten J. J (1994) 2 Thessalonians. Psychology Press.
Oakeshott, Michael (1991) Rationalism in Politics and Other Essays. Indianapolis: Liberty Press.
Rasch, William (2007) From sovereign ban to banning sovereignty: in Giorgio Agamben: Sovereignty and Life, ed Matthew Calarco, Steven DeCaroli. Stanford University Press.
Schmitt, carl (2003) The Nomos of the Earth in the International Law of Jus Publicum Europaeum. Telos press.
Skinner, Quentin (1978) The Foundations of Modern Political Thought: Volume I: The Age of Reformation, Cambridge University Press.
-------------------- (1981) Machiavelli. Oxford University Press.
-------------------- (1988) ‘Social meaning’ and the explanation of social action, in Meaning and context: Quentin and Critics. Skinner. edited by James Tully. Cambridge University Press.
Taubes, Jacob (2017) Leviathan as Mortal God: On the Contemporaneity of Thomas Hobbes. Telos 181. pp 48–64.
The Holy Bible (1996) New King James Version. Published by Thomas Nelson in Nashville.
Virno, P. (2008) Multitude between innovation and negation. New York: Semiotext (e).
Wolin, Richard (1982) Walter Benjamin: An Aesthetic of Redemption. University of California Press.