مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526Factors and barriers affecting the Rolling of civic Ethical Politics from Theory to Practice: about the Possibility of Establishing a Moral Politics based on the Philosophy of Levinas and the Experience of Mossadeghسیاست اخلاقی از نظریه تا عمل: درباره امکان تأسیس سیاست اخلاقی با تکیه بر فلسفه «لویناس» و تجربه «مصدّق»134faحسینمصباحیاندانشگاه تهران2020120This article seeks to shed light on the question of what is moral politics and what is its place in the political and moral thought of our time? The article argues that the separation between the two realms of politics and ethics, which Machiavelli has largely proposed, may and should be considered a positive achievement for both, but the simple, classical, and absolute form of this separation isn’t defensible in our contemporary political and moral thought. For this reason, this article, based on the teachings of one of the most important philosophers of ethics, "Emmanuel Levinas", has tried to help strengthen the theory called "Ethical politics" and by defining ethics as the first philosophy and politics as an instrument to actualize the foundational ethical “Hospitality”, find a way to link ethics as teleology of peace and politics as its practical agent. The second part of the paper extracts and clarifies Mohammad Mossadegh’s notion of “the relationship between ethics and politics”—which serves as the foundation and source of his political activities—from his letters, memoirs, lectures and treatises. A presumption of this paper is that Mossadegh had developed a project within the political sphere which can be deemed as ethical in certain respects. I argue that this project can in turn be interpreted as an indication of the unity between the ethical and political spheres in Mossadegh’s thought. این نوشته درصدد پرتوافکندن بر این پرسش است که سیاست اخلاقی چیست و در اندیشه سیاسی و اخلاقی روزگار ما، چه جایگاهی دارد؟ نوشته بحث کرده است که جدایی بین دوحوزه سیاست و اخلاق که عمدتاً ماکیاوللی آن را مطرح کرده است، هرچند میتواند و باید دستاوردی مثبت برای هر دوحوزه تلقی شود، شکل ساده، کلاسیک و مطلق این جدایی در اندیشه سیاسی و اخلاقی معاصر ما قابل دفاع نیست. به همین دلیل، این مقاله با مبنا قرار دادن آموزه های یکی از مهم ترین فیلسوفان اخلاق، «امانوئل لویناس»، تلاش کرده است تا به تقویت نظریه ای که «سیاست اخلاقی» نام گرفته است، یاری رساند و با تعریف اخلاق به عنوان فلسفه اول و سیاست به عنوان ابزاری برای حمل تعلق اخلاقی تیمارداری، راهی برای پیوند بین اخلاق به مثابه فرجام شناسی صلح و سیاست به عنوان کارگزار عملی آن بیابد. از آنجا که نظریه سیاست اخلاقی در پی مسئله شناسی جدایی مدرن و آمیختگی پیش مدرن سیاست و اخلاق صورت بندی شده است و قرار است واجد کارکردی عملی باشد، نوشته در قسمت دوم خود به منظور فراهم آوردن نمونه ای عینی و عملی از به کار گرفته شدن «سیاست اخلاقی»، به واکاوی اهم جهتگیری های سیاسی دکتر «محمد مصدق» در دو حوزه داخلی و خارجی، با محوریت تقدم جنبه اخلاقی نهضت ملی شدن صنعت نفت بر جنبه اقتصادی آن پرداخته است تا نشان دهد که اهداف سیاست اخلاقی در تجربه مصدق قابل پیگیری است و چون چنین است، میتوان به توسعه چنین سیاستی امیدوار بود و بدان اندیشید. برکشیدن تلقی دکتر محمد مصدّق از «رابطه اخلاق و سیاست» در این نوشته، از خلال نامه ها، خاطرات، نطقها و رسالههای او صورت گرفته است؛ تلقیای که پایگاه و منبع عملکردهای سیاسی او بوده است. http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12573مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526Henry Corbin, Philosophical Hermeneutics, and the Cosmic Political Thought: A Critical Appraisal«هانری کُربن»، هرمنوتیک فلسفی و اندیشه سیاسی کیهانی: ارزیابی انتقادی3556faاحمد بستانیدانشگاه خوارزمی2020221Henry Corbin was the first thinker who attempted to apply philosophical hermeneutics as an analytical tool for understanding the Shiite texts in particular, and Iranian intellectual history in general. Making use of various intellectual traditions, including phenomenology, hermeneutics, Christian theology, and Platonic tradition, he provided a methodological and hermeneutical approach to the Iranian intellectual heritage. Although there are a literature body regarding his significance in the Islamic and Shiite scholarship, a critical evaluation of his works, and especially his own hermeneutical approach, has not been done yet. This paper aims to discuss Corbin’s hermeneutical approach from a critical and philosophical-political perspective. Thus, it will be demonstrated that his hermeneutics suffers from three main deficits: the lack of critical dimension, over-interpretation, and finally de-politicization of Islamic and Iranian intellectual and religious tradition. All of these three issues are rooted in a “cosmic” ontology in his philosophical system that makes no room for an intersubjective and social realm.«هانری کُربن»، نخستین اندیشمندی بود که به کاربست آگاهانه هرمنوتیک فلسفی در فهم و تفسیر متون شیعی و تاریخ اندیشه فلسفی در ایران پرداخته است. او با بهره گیری از سنت های پدیدارشناسی، هرمنوتیک، الهیات مسیحی و سنت افلاطونی، ابزاری روش شناسانه برای فهم و تفسیر میراث فکری اسلام فراهم آورد و خود نیز در نوشته های متعددی آن را به کار بست. هرچند درباره اهمیت و جایگاه کُربن در مطالعات اسلامی و شیعی بسیار گفته اند، ارزیابی انتقادی از اندیشه و روش شناسی مطلوب او کمتر انجام شده است. هدف این مقاله، مطالعه و بررسی اسلوب هرمنوتیکی کُربن به ویژه از منظر نگرش انتقادی و اندیشۀ سیاسی است. مدعای ما این است که هرمنوتیک فلسفی کُربن در فهم خود از میراث اسلامی و ایرانی دست کم با سه مشکل اساسی مواجه است: نخست فقدان نگرش انتقادی به سنت، دوم تأویل افراطی و سوم سیاست زدایی از میراث فکری مسلمانان. هرسه ایراد یادشده در وجودشناسی کیهانی کُربن و فقدان ساحت بیناذهنی در اندیشه فلسفی وی ریشه دارد.
http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12586مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526Transcendental Homelessness: Depression and Romanticism in Sadegh Hedayatبیخانمانی استعلایی: ملالت و رمانتیسیزم در آثار «صادق هدایت»5780faعلی خالندی شیلان آباددانشگاه تربیت مدرسحاتم قادریدانشگاه تربیت مدرس201911
Transcendental homelessness implies a situation in which collapses human’s connectedness with the meaningful resources, which give meaning to the human existence and being. Human being is the child of a certain time/space, and any event which disturbs the continuum will also disturb subjectivity. Whenever the state of time/space order gets into crisis and meaningful transcendental resources become inaccessible to human, he suffers from transcendental homelessness.
The most important consequences of transcendental homelessness are depression and romanticism. If human being lose his/her roots in time/place and find it alienated with himself/herself, then get depressed; For the purpose of making it tolerable, he/she creates a subjective world which can satisfy him/her. Romanticism is the very consequences of that subjective world. Sadeq Hedayat, one of the most important writers in our contemporary history, based upon our propositions in this article, has suffered from transcendental homelessness.
بی خانمانی استعلایی ناظر بر وضعیتی است که در آن انسان، پیوندش با منابع معنابخش -که به هستی و بودنش معنا عطا می کردند- می گسلد. انسان، فرزند زمان/مکانی معین است و هر رویدادی که سامان آن پیوستار را برآشوبد، سوبژکتیویته را نیز برخواهد آشفت. هرگاه وضعیت سامان زمان/مکان، بحرانی شود و منابع استعلایی معنابخش، از دسترس انسان خارج شوند، او به بی-خانمانی استعلایی دچار می آید. مهم ترین پیامدهای بی خانمانی استعلایی، ملالت و رمانتیسیزم است. انسانی که از زمان/مکانش واکنده شده و آنها را با خود بیگانه می یابد، به ملالت دچار خواهد آمد و سیمایی ذهنی از جهان، آنگونه که مطلوبش است، درخواهد انداخت. رمانتیسیزم در حالت اخیر و در خلال این رؤیابینی رخ خواهد نمود. به این اعتبار، صادق هدایت را نیز که یکی از مهم-ترین نویسندگان تاریخ معاصر ماست و در یکی از بزنگاه های تاریخی مهم ما می زیسته است، میتوان دچارآمده به بی خانمانی استعلایی دانست.
http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12384مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526The Relationship between the Concept of Judgment in Christian Theology and the Theory of Modern Sovereigntyنسبت میان مفهوم داوری در الهیات مسیحی و نظریۀ حاکمیت مدرن81107faکامیار صفایی دانشگاه تربیت مدرسسیدعلیرضاحسینی بهشتیدانشگاه تربیت مدرس201979The concept of "sovereignty" is one of the key concepts of modern political philosophy. This concept, systematically explained for the first time in the modern age by Jean Bodin and Thomas Hobbes, implies the meanings like absolute and legitimate power over the legislation process. The prevailing attitude in political thought, due to the very pioneering of Bodin and Hobbes in explaining the meaning of sovereignty, views this concept as an innovative concept which is discovered in the modern age. This article tries to demonstrate, however, the concept of sovereignty is raised from Christian theology and one of its main topics: The concept of "judgement". Therefore, the systematization of the term "sovereignty" by Bodin and Hobbes never means that they invented this concept as a wholly modern one. For this purpose, this article searches for the meaning of the term "judgement" in the Old Testament and the New Testament, and, on the basis of the prominent commentaries of the Scriptures, seeks to show that this concept has three relatively distinct but intertwined meanings. These three meanings are "Legislation", "Judgement in legal and judicial sense" and "Sovereignty", all of which accords with the features of the notion of sovereignty in the modern sense of the word. Consequently, it can be said that, the formation of modern sovereignty has not happened in discontinuity with Christian theology, but in continuity with it. مفهوم «حاکمیت» از مفاهیم کلیدی فلسفه سیاسی مدرن است. این مفهوم که نخستین بار «ژان بُدَن» و «تامس هابز» در عصر مدرن آن را به گونهای نظاممند تبیین کرده اند، دلالت بر معانیای همچون قدرت مطلق و مشروع بر وضع قانون دارد. نگره غالب در اندیشه سیاسی، به سبب همین پیشگامی بدن و هابز در تبیین معنای حاکمیت، این مفهوم را مفهومی ابداعی میداند که در عصر مدرن کشف شده است. تحقیق حاضر اما درصدد است تا نشان دهد که مفهوم حاکمیت، برآمده از یکی از مفاهیم محوری الهیات مسیحی، یعنی مفهوم «داوری» است و نظاممند شدن آن توسط بدن و هابز به معنای ابداع آن در مقام مفهومی کاملاً مدرن نیست. برای این منظور، مقاله حاضر به جست وجوی معنای واژۀ داوری در عهد عتیق و عهد جدید پرداخته و می کوشد تا بر مبنای تفاسیر برجسته از کتاب مقدس نشان دهد که این مفهوم در الهیات مسیحی واجد سه معنای نسبتاً متمایز، اما در عین حال درهم تنیده است. این سه معنا عبارتند از: «قانون گذاری»، «داوری در معنای قضایی و حقوقی» و «حاکمیت» که آمیزه ای پیچیده از این هر سه معنا، با ویژگی های مفهوم حاکمیت در معنای مدرن کلمه مطابقت دارد. از این رو و از طریق بسط معانی واژه داوری و تطبیق آن با مفهوم حاکمیت در عصر مدرن نزد ژان بدن و تامس هابز، نوشتار حاضر در پی آن است که نشان دهد مفهوم حاکمیت برآمده از مفهوم الهیاتی داوری است و بنابراین شکل گیری مفهوم حاکمیت در معنای مدرن کلمه را نه در گسست با سنت مسیحی، بلکه باید در امتداد آن دانست.
http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12479مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526Karl Löwith's Idea of the Theological Implications of Enlightenment Historical-Political Thought in the Context of the German Anti-Enlightenment Tradition and its Criticsایدة «کارل لُویت» دربارة مبانی الهیاتیِ اندیشة تاریخی- سیاسی «روشنگری» در بستر سنت ضدروشنگری آلمانی و منتقدان آن109135faبهنامجودیالهیات، حقوق و علوم سیاسیمجیدتوسلی رکن آبادیالهیات، حقوق و علوم سیاسیحسن آبنیکیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبعلياشرف نظريدانشیار گروه علوم سیاسی، دانشگاه تهران2019715
From the very beginning of the eighteenth century, the "Enlightenment" became the center of European reflections. Reactions to the Enlightenment have varied. In the first half of the twentieth century in Germany, anti-Enlightenment discourse through thinkers such as Heidegger, Schmitt, Adorno, Horkheimer and Karl Löwith, raised radical criticisms of the Enlightenment in various philosophical, political, and historical fields. In this essay, based on Skinner's approach, we interpret Karl Löwith's idea about the historical-political thought of the Enlightenment. The question of this article is "in what context was Karl Löwith's idea about the theological implications of the Enlightenment historical-political thought formed and what is the author's intention?" It can be said that Löwith's idea originated in the German anti-Enlightenment tradition in the first half of the twentieth century. He sees modern philosophy of history and the concept of progress as a secularized form of the theology of history and the concept of providence. With this claim, Löwith tries to introduce the Enlightenment as illegitimate by proposing theological roots for it. It seems that the consequences of accepting Löwith's idea could challenge the assumptions of modern thought, especially about the concept of "progress", as a secularized theological concept. In the sense that modern thought cannot be considered an independent thought. In contrast, Santo Mazzarino, Hannah Arendt, and Hans Blumenberg have fundamentally criticized Löwith's theoretical-methodological foundations and challenged him.
اندیشة «روشنگری» از همان آغاز در سدة هجدهم به کانون تأمل و تفکر اروپایی تبدیل شد. واکنش ها به جریان روشنگری متفاوت بوده است. در نیمة نخست سدة بیستم در آلمان، گفتار ضدروشنگری به واسطة متفکرانی مانند هایدگر، اشمیت، آدورنو، هورکهایمر و کارل لُویت، انتقادهایی رادیکال علیه اندیشة روشنگری در حوزهای گوناگون فلسفی، سیاسی و تاریخی مطرح کرد. در این پژوهش، براساس رویکرد «زمینه–متن محور» اسکینر به بررسی ایدة کارل لویت دربارة اندیشة تاریخی-سیاسی روشنگری خواهیم پرداخت. پرسش این پژوهش این است که «ایدة کارل لُویت دربارة مبانی الهیاتی اندیشة تاریخی-سیاسی روشنگری در چه زمینه ای شکل گرفت و مدعا و نیّت مؤلف در طرح آن چیست؟». می توان گفت که ایدة لُویت در بستر سنت ضدروشنگری آلمان نیمة نخست سدة بیستم شکل گرفت. او فلسفة مدرن تاریخ و مفهوم پیشرفت را صورت سکولارشدة الهیات تاریخ و مفهوم مشیت می داند. لویت با این مدعا تلاش دارد تا اندیشة روشنگری را با طرح ریشه های الهیاتی برای آن، نامشروع و خطا معرفی کند. به نظر می رسد که تبعات پذیرش ایدة لویت می تواند مفروضات اندیشة تاریخی-سیاسی مدرن به ویژه دربارة مفهوم «پیشرفت» را با چالشی اساسی به عنوان سکولارشدة مفاهیم الهیاتی مواجه کند. به این معنا که اندیشة مدرن توان طرح خود به عنوان اندیشه ای مستقل را ندارد. درمقابل، سانتو ماتزرینو، هانا آرنت و هانس بلومنبرگ، مبانی نظری و روش لُویت را مورد نقدهای اساسی قرار داده و آن را با تردیدهایی جدی مواجه کرده اند. http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12485مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526Analysis of Metaphors of Women's Exclusion from Politics In Medieval Mirror for Princesتحلیل استعارههای طرد زنان از عرصه سیاست در اندرزنامههای سده میانه139160faفاطمهذوالفقاریاندانشگاه فردوسی مشهدسید حسین اطهری دانشگاه فردوسی مشهد2020220The sphere of politics has long been defined based on a masculine approach and women have been neglected and have not been given a clear and prominent position in the politics. Even in the Western philosophy, which is known as a manifestation of rationalism, women are recognized as the second sex, on the assumption that intelligence is a masculine character. Due to the fact that the status and position of women in the mirror of princes in different periods, is one of the ways that can clarify this status in different historical ages, in this article their rejection or acceptance by epistemological systems has been analyzed. What appears in the mirror of princes as prominent political texts in the Medieval is a depiction of a creature called woman who was nowhere present and, therefore, men have drawn their appearance as they liked. But the question is: what metaphors were in medieval the mirror of princes and historical texts that have reinforced the exclusion and marginalization of women? For this purpose, here the prepositions of the political texts and governance literature have been examined with the theoretical framework of metaphorical analysis and classification of metaphors into three titles: metaphor of creation, metaphor of governance and philosophical metaphor of masculine intellect. This article is based on a hypothesis in which women were excluded and confined to a private life for many years, and such metaphors have played a special and effective role in removing women from the political arena.عرصه سیاست از دیرباز عرصه ای مردانه تعریف شده است و زنان، جایگاه مشخص و برجسته ای در این حوزه نداشته اند. حتی در فلسفه غرب که نمودی از عقلگرایی و اندیشیدن شناخته میشود، زنان به عنوان جنس دوم شناخته شده، با فرض اینکه عقل خصلتی مردانه دارد، نادیده گرفته می شوند. در این مقاله با توجه بهاینکه بررسی منزلت و جایگاه زنان در متون اندرزنامه ها در ادوار مختلف، یکی از راه هایی است که می تواند روشن کننده وضعیت و موقعیت زنان در دورههای تاریخی باشد، به تحلیل طرد یا قبول آنها از سوی دستگاه معرفتی پرداخته می شود. آنچه در اندرزنامهها به عنوان متون برجسته سیاسی در سده میانه به چشم میخورد، نمایشی از موجودی به نام زن است که هیچ جا حضور نداشته و به دلیل عدم حضور، قلم در دست مردان بوده است و سیمای او را به هر گونه ای که پسند ایشان بوده، ترسیم کرده اند. پرسشی کهاین نوشتار به دنبال پاسخ آن است این است که چه استعارههایی در اندرزنامهها و متون تاریخی سدههای میانه وجود دارد که طرد و به حاشیه راندن زنان را تقویت کرده است؟ این مقاله با چارچوب تئوریک تحلیل استعاری و طبقه بندی استعارهها در سه عنوان استعاره آفرینش، استعاره حکومت داری و استعاره فلسفی عقل مذکر به بررسی گزارههای متون سیاسی و ادب حکمرانی پرداخته است. این نوشتار مبتنی بر فرضیهای است که در آن زنان سال ها مطرود و محصور در زندگی خصوصی بودند و استعارههایی از این دست در حذف زنان از عرصه سیاسی، نقش ویژه و مؤثری داشته است. http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12585مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526Reason and Custom and Political Reflection in the Shiite School of Baghdadعقل و عرف و بازاندیشی سیاسی در مکتب شیعی بغداد161190faَعلیدست بازگروه علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.کمالپولادی تولاپیگروه علوم سیاسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.2020423The political theology of the Shi'a theologians and Jurists of the Baghdad school has undergone a transformation compared to its predecessor, the hadith school of Qom. This transformation was answered by the hypothesis that these scholars, by virtue of the Shi'a theological and theological-jurisprudential rationale In connection with the prevailing custom, transcended the approach of lacking the absolute legitimacy to the relative legitimacy of the existing government. The method of this article is based on the interpretation of text and historical analysis and qualitative analysis. The findings show that the Baghdad school, in their theological reason, came to the two categories of "establishing the government" and "the institution of the Imamate" Which, accordingly, elaborated the relevant necessities and conditions with rational reasoning. Then, on the basis of the jurisprudential reason, and in connection with the custom of their time, they gave the relative legitimacy of existing customary governments that can be understood by the signs and implications of permitting cooperation and accepting government offices.نظرورزی سیاسی متکلمان و فقیهان عقل گرای شیعی مکتب بغداد، در مقایسه با مکتب مسلط پیشین، یعنی مکتب حدیث گرای قم، دچار تحول و دگرگونی شد. پرسش از چند و چون این تحول، با این فرضیه پاسخ داده شد که این عالمان، بنابر اقتضای عقل کلامی و اصولی- فقهی شیعی در پیوند با عرف متشرعه، از رویکرد فقدان مشروعیت مطلق حکومت مستقر به رهیافت مشروعیت نسبی حکومت موجود گذر کردند. روش پژوهش حاضر، بر پایه تفسیر متن و تحلیل تاریخی و از نوع تحلیل کیفی استوار است. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که اصحاب مکتب بغداد با عقل کلامی خویش، در بادی امر به دو مقولۀ «تأسیس حکومت» و «نهاد امامت» رسیدند که به تناسب، ضرورت ها و شرایط مربوطه را با استدلال عقلانی شرح و بسط دادند. آنگاه بر اساس عقل اصولی-فقهی و در پیوند با عرف متشرعۀ زمانه خود، حکم به مشروعیت نسبی حکومت های عرفی موجود دادند که با نشانه ها و دلالت های جواز همکاری ها و پذیرش مناصب حکومتی، قابل درک و دریافت است.http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12608مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526Constitutional Thinkers' Perception of the Concept of Equalityتلقی متفکران عصر مشروطیت از مفهوم برابری 191220faمحمدعلي تواناگروه علوم سیاسی دانشگاه شیرازمحمدکامکاریفارغ تحصیل کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه یزدسید محمد جوادمصطفوی منتظریدانشجو دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه آزاد تاکستان20181220Simultaneously with the constitutional movement and the change of the political system from (absolute monarchy to constitutionalism), the debate over the idea of equality became popular among the thinkers of this era. But the question is that what was the thinkers’ attitude of this age (constitutionalists and sharia seekers (Mashroehkhahan)) about equality? Based on the four categories of ontological meaning, dimensions, realm and scope of inclusion, the present article examines the perception of constitutional thinkers of equality. The method of the present article is text-based reading. The findings of the study are as follows: Constitutionalist religious thinkers such as Naini and Mahallati emphasized the legal (rather than natural) equality of the nation, including the equality of religious minorities and women in civil and social dimensions (rather than religious). And they recognized specifically political equality only for the wise men of the nation. Constitutionalist secular thinkers such as Akhundzadeh and Talibov, and moderate constitutionalist thinkers such as Mostashar al-Dawla and Malkum Khan at the same time emphasized the natural and legal equality of the nation in the civil, social and political dimensions in the public sphere. In contrast, sharia seekers (Mashroehkhahan) such as Sheikh Fazlullah Nouri, Ali Akbar Tabrizi, and Najafi Marandi believed in natural inequality (especially from a religious perspective) and saw the civil, socio-political equality of religious minorities and women as opposed to the inherent superiority of Islam. همزمان با جنبش مشروطیت و تغییر نظام سیاسی از (سلطنت مطلقه به مشروطه)، مباحثه درباره ایدۀ برابری نیز در میان متفکران این عصر رواج یافت. متفکران این عصر (مشروطهخواه و مشروعهخواه) چه تلقی ای از برابری داشتند؟ مقاله حاضر بر اساس چهار مؤلفه معنای هستی شناسانه، ابعاد، قلمرو و دامنه شمولیت، تلقی متفکران عصر مشروطیت از برابری را بررسی میکند. روش مقالۀ حاضر، خوانش متن محورانه است. یافتههای تحقیق بدین قرار است: متفکران دینی مشروطهخواه همچون نائینی و محلاتی بر برابری قانونی (و نه طبیعی) ملت از جمله برابری اقلیتهای دینی و زنان در ابعاد مدنی، اجتماعی، در امور نوعیه (و نه شرعی) تأکید داشتند و برابری سیاسی را خاص عقلای ملت میدانستند. متفکران سکولار مشروطهخواه همچون آخوندزاده و طالبوف و متفکران مشروطهخواه میانه همچون مستشارالدوله و ملکم خان همزمان بر برابری طبیعی و قانونی (قراردادی) ملت در ابعاد مدنی، اجتماعی و سیاسی در قلمرو عمومی تأکید داشتند. در مقابل، مشروعهخواهان همانند شیخ فضل الله نوری، علی اکبر تبریزی و نجفی مرندی بر نابرابری طبیعی (به ویژه از منظر دینی) باور داشتند و برابری مدنی، اجتماعی- سیاسی اقلیتهای دینی و زنان را در تضاد با برتری ذاتی دین اسلام میدانستند.http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12375مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526Legalization of Public and Private Sphere Theory, with Emphasis on Hannah Arendt’s Viewحقوقیسازیِ نظریۀ سپهر عمومی و خصوصی با ارجاع ویژه به «هانا آرنت»221243faسمانهرحمتی فردانشگاه شهید بهشتی2020823The comparative study on political theory of the public and private sphere with law provides a basis for restriction of law and state and redraws public-private law boundary. Research method is descriptive-analytical. That is, firstly, the private and public sphere, according to Hannah Arendt's theories, are described by identifying its elements. And, secondly, the elements in two spheres are analyzed in accordance with law framework and its branches generally. And, finally, the level of recognition of private and public sphere in legal system of Iran is measured. The private sphere is an area of human life that is intertwined with elements such as intangible ownership and presidency of the family, and the tendency to conceal and naturally de-legalization. Civil society is a part of private sphere; it is an area of human self-control activity into non-governmental groups. The public sphere is an area of policy-making by citizens through free conversation and action. In the legal system of Iran, the private sphere is supported overall; independence of civil society is not guaranteed, despite implicit recognition. Government makes policy, then citizens work within its framework after getting governmental permission.
تطبیقِ نظریهِ سیاسیِ سپهر عمومی و خصوصی با علم حقوق، مبنایی برایِ تحدید حقوق و دولت و تدقیق مرز حقوق عمومی و خصوصی می دهد. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی است؛ به این ترتیب که نخست، سپهر خصوصی و سپهر عمومی با لحاظِ آرایِ هانا آرنت، از طریق شناساییِ مؤلفه ها توصیف میشود و دوم، مؤلفه هایِ دو حوزه در انطباق با چارچوب حقوق و شاخه هایِ آن در حالت کلی، به ویژه حقوق عمومی و خصوصی تحلیل شده، در نهایت میزان به رسمیت شناخته شدنِ سپهر خصوصی و عمومی در حقوق ایران سنجیده می-شود. سپهر خصوصی، عرصه ای از زندگیِ انسان است که با اوصافی مانندِ مالکیتِ غیر منقول و ریاست خانواده گره خورده و تمایل بر پوشیدگی و تبعاً ناحقوقی سازیِ آن است. جامعه مدنی بخشی از سپهر خصوصی و عرصۀ فعالیت خودبنیادِ انسانی در قالب گروه هایِ مستقل از دولت است. سپهر عمومی، عرصه ساختنِ سیاست توسط شهروندان، از طریقِ گفت و گو و فعالیت است. در وضع موجود نظام حقوقی ایران، کلیتِ چارچوب سپهر خصوصی، مورد حمایت قانون-گذار است. جامعه مدنی تلویحاً به رسمیت شناخته شده است، ولی استقلال آن از دولت تضمین نشده است. سیاست را دولت می سازد و شهروندان در چارچوب آن با کسب مجوز از دولت فعالیت می کنند. http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12664مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526Citizenship as the Normative Implication of Phronetic Developmentشهروندی به مثابه دلالت هنجاری توسعه فراستمند245272faعباس منوچهریدانشگاه تربیت مدرسسعیدنریماندبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی202015The relationship between political philosophy and development, as the creation of conditions that would lead to "life betterment", was marginalized in the beginnings of the development of modern political thought. Due to the influence of ideas such as utilitarianism and the market economy, the twentieth century witnessed the re-emergence of the concept of development as growth. The mentioned concept claimed what civic/political knowledge sought from the beginning, namely "Good living". This paper is an attempt to rebalance this situation by developing a theory of phronetic development based on the Aristotelian concept of phronesis. Using an implicative approach, the paper argues for using the concept of citizenship as the normative implication of phronetic development. In order to do so, the paper deconstructs economic growth theory, exposes its reductionist conception of development, and reestablishes the link between moral philosophy, economy, politics, and development. In this conception, democracy as public reasoning, participation as empowering citizens' phronesis, and freedom are the main constitutive elements of phronetic development. Therefore, appropriate policies and measures should be put in place to promote citizenship that induces phronetic development.رابطۀ «توسعه» به معنای ایجاد شرایط برای «بهتر شدن زندگی»، با فلسفه سیاسی در سرآغازهای اندیشه مدرن به حاشیه رانده شد و در قرن بیستم، با اتکا به فایده گرایی و اقتصاد بازار، توسعه به مثابه «رشد» مدعی چیزی شد که دانش مدنی/ سیاسی از ابتدا در پی آن بود، یعنی «زندگی خوب». در دهههای اخیر، علوم انسانی- اجتماعی به فرونسیس (حکمت عملی) ارسطو توجه کرده است. این مقاله تلاش میکند تا از این مفهوم برای نظریهپردازی در حوزۀ توسعه بهره بگیرد. این مقاله، با اخذ مفهوم «فرونسیس» و ارتقای آن، سعی در ارائۀ یک نظریۀ توسعه با عنوان «توسعۀ فراستمند» دارد. نظریۀ توسعۀ فراستمند سعی در احیای پیوند اخلاق، اقتصاد و سیاست با توسعه دارد. به تعبیری با واسازی نظریۀ «رشد اقتصادی» و نشان دادن تقلیل گرایی آن در معنا و اهداف توسعه، برای بازسازی نظریه توسعه با بهره گیری از مقومات اندیشه مدنی/ سیاسی تلاش میشود تا نظریه فراستمندی توسعه با رویکرد دلالتی مطرح شود و نقش و جایگاه شهروندی به عنوان دلالت هنجاری توسعه فراستمند نشان داده شود. بدین معنا «شهروندی مبتنی بر ایده توسعه فراستمند»، مفهومی است که باید در پی تحقق آن باشیم و شاخص ارزیابی توسعه بر اساس میزان تحقق شهروندی در جامعه اندازه گیری شود. دموکراسی به مثابه خردورزی جمعی، مشارکت به معنای ارتقای فرونسیس شهروندان و آزادی، مهم ترین مؤلفههای تحقق شهروندی برای توسعه فراستمند هستند.
http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12564مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526The Concept of Right and Freedom in Talibov's Thoughtمفهوم حق و آزادی در اندیشۀ «طالبوف»273296faفردينمرادخانيدانشگاه بوعلی سینا2019917Iranian Constitutionalism as an important event of the Iranian new Ages introduces many new concepts to Iranian thought. The concept of right as well as the concept of freedom as two important concepts were put forward by the thinkers of this age and theorized about it. Intellectuals, as one of the groups involved, played a major role in designing these concepts. They were able to acquaint Iranians with many concepts of the new era, such as law, parliament, limitation of power, freedom, equality, constitution, and so on. Talibov Tabrizi's words about the concept of right are more precise than others. Talibov's life outside of Iran and his familiarity with the writings of Western scholars have led him to carefully examine new concepts. He has spoken precisely about many modern concepts. He deals with the basis of law, types of rights, violations of rights, and conflicts of rights. It also calls for freedom as one of the evidences of right and tries to find theoretical foundations for this important demand of Iranian constitutionalism. He has the emphasis on praising freedom, linking it with the right, setting limits on freedom, and the avoidance of chaos. Relying on Talibov's works and using a descriptive-analytical method, this article seeks to examine the question of what is the place and meaning of right in Talibov's thought and what is its relation to freedom. And an attempt has been made to explain his theory of rights and freedoms as two key concepts in Iranian constitutionalism.مشروطیت ایران به عنوان حادثه مهم دوران جدید ایران باعث ورود بسیاری از مفاهیم جدید در اندیشه ایرانیان شد. مفهوم حق، یکی از مفاهیم مهمی بود که متفکران این عصر مطرح کردند. روشن فکران در طرح این مفاهیم، نقش عمدهای داشتند. آنها توانستند ایرانیان را با بسیاری از مفاهیم دوران جدید همچون قانون، پارلمان، تحدید قدرت، آزادی، برابری، قانون اساسی و... جدید آشنا کنند. درباره مفهوم حق، سخنان یکی از روشن فکران یعنی «طالبوف تبریزی»، دقیق تر از دیگران است. او با مفهوم حق به معنای مدرن آشنا بود. از این رو طرح دقیقی از مفهوم حق طراحی میکند و در آن به مبنای حق، انواع حق، تجاوز به حق و تزاحم حقها میپردازد. طالبوف همچنین آزادی را به عنوان یکی از مصادیق حق مطرح کرده، کوشش میکند تا برای این خواسته مهم مشروطیت ایران، مبانی نظری بیابد. تعریف و ستایش او از آزادی، پیوند آن با حق، تعیین حدود آزادی و تأکید بر اجتناب از هرج ومرج از جمله تأکیدات اوست. این مقاله با تکیه بر آثار طالبوف و با روش توصیفی - تحلیلی به دنبال بررسی این پرسش است که حق در اندیشه طالبوف چه جایگاهی دارد و به چه معنایی است و چه نسبتی با آزادی دارد و کوشش شده است تا نظریه او در باب حق و آزادی به عنوان دو مفهوم کلیدی در مشروطیت ایران توضیح داده شود.
http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12512مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526The Roll of Myths in Shaping of the Ontology of the Cosmic Order in Tansar’s Letterنقش اساطیر در شکلگیری هستیشناسی نظم کیهانی در «نامه تنسر»297328faعلیجهانگیریحقوق و علوم سیاسی تهران جنوبگارینهکشیشیانحقوق و علوم سیاسی واحد تهران جنوبحسن آبنیکیدانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، ایرانعلیمرتضویاندانشگاه آزاد واحد تهران مرکز202015Order and justice are the most important concepts of thought that are rooted in the worldview and ideology of each nation. Accordingly, the idea of Tensor, the Zoroastrian priest of the Sassanid era, is influenced by the religion of Zoroaster and his mythological view of the universe. In his view, myths direct and regulate the view of the pious and religious man towards himself and nature. A cosmic order in which everything has an end and everyone acts in his own duty under the supervision of Ahura Mazda in the battle of good and evil. The mirror of this upright view on earth becomes the chief-centered system in which the three elements of the ideal king, the universal religion, and the social hierarchy, establish order and justice according to the eternity law called Ashe. Justice is transmitted from the individual to society, and all its details correspond exactly to religion and the cosmic order. The Tensor Letter is one of the classic texts in which the outlines of the political thought of ancient Iran are drawn. Political thought reflected in this text reflects the norms of the political and social environment of this period and the author has theorized in the prevailing religious intellectual space, namely the Zoroastrian worldview. The method used in this article, based on Tensor's letter, is Skinner's text-context-based method. In this article, an attempt was made to represent the role of mythology in the formation of the cosmic order in Tensor's letter.
نظم و عدالت از مهم ترین مفاهیم اندیشه ای است که ریشه در جهان بینی و ایدئولوژی هر کشور و ملّت دارد. بر همین اساس اندیشۀ تنسر، موبد زرتشتی زمان ساسانیان، متأثر از دین زرتشت و دیدگاه اساطیری وی به کیهان است. از منظر وی، اساطیر، دیدگاه انسان دین دار را به خود و طبیعت جهت می دهند و نظم می بخشند. نظمی کیهانی که در آن همه چیز غایتمند است و هر کسی به وظیفۀ خاص خود تحت نظر اهورامزدا در نبرد خیر و شر فعالیّت می کند. آیینه این دیدگاه خیمه ای و قائم محور در زمین، سیستم رئیس محوری می شود که در آن شاه آرمانی، دین رسمیِ همه گیر و سلسله مراتب اجتماعی، بر اساس قانون اَزلی به نام اَشه، نظم را می سازند و عدالت را برقرار می کنند. عدالتی که از فرد به اجتماع منتقل می شود و همه جزئیات آن دقیقاً منطبق بر دین و نظم کیهانی است. ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻨﺴﺮ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺘﻮن ﮐﻼﺳﯿﮑﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﺧﻄﻮط ﮐﻠّﯽ اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ اﯾﺮان ﺑﺎﺳﺘﺎن ﺗﺮﺳـﯿﻢ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ منعکس شده در اﯾﻦ ﻣﺘﻦ، ﺑﺎزﺗﺎب دﻫﻨﺪۀ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎي ﻣﺤﯿﻂ ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دوران اﺳﺖ و ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه در ﻓﻀﺎي ﻓﮑﺮي ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﯾﻌﻨﯽ ﺟﻬﺎن بینی زرتشتی، نظریه-پردازیﮐـﺮده است. روﺷﻰ ﻛـﻪ در این مقاله با استناد بر «نامه تنسر» از آن اﺳـﺘﻔـﺎده ﺷﺪه، روش هرمنوتیک ترکیبی متن- زمینه محورِ اسکینر اﺳـﺖ. در این نوشته تلاش شد تا با بهره گیری از روش هرمنوتیک اسکینری، نقش اساطیر در شکل گیری نظم کیهانی در نامه تنسر بازنمایی شود.
http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12566مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526The Theory of Oriental Despotism and Nature of State and Society in Pre-Modern Iranنظریۀ استبداد شرقی و ماهیت دولت و جامعه در ایران پیشامدرن329367faحجت کاظمیحقوق و علوم سیاسی2020102In its various narratives, the theory of Oriental despotism has been the dominant analytical framework for understanding the nature of state and society in pre-modern Iran. The main product of this theory's application has been presenting the state's image as an arbitrary and strong organization in the face of a fragmented society with dependent, weak, and passive social forces. According to such an analysis, the state's fundamental features, society, and the relations between them have not undergone a qualitative change from the beginning of history until now despite all the apparent changes in Iran's history. The first purpose of this article is to present a report on the origins of oriental despotism theory, its application by Western and Iranian scholars for analysis of the Iranian history, identification of its core themes about the nature of state and society, and the reasons for its popularity in the post-revolutionary period. The essay shows that despite the long history of this theory, it has been redesigned in the context of a political-theoretical conflict between the Leftist groups and their critics during the 1950s and 1970s. The article considers the hegemony of this approach after the Islamic Revolution due to the invalidity of Orthodox Marxism's analytical framework and capabilities this theory to provide a simple yet understandable answer to the problem of economic and political underdevelopment. The second aim of this article is to reveal the inadequacy of the theory and its results in analyzing the nature of the Iranian state and society. It emphasizes that the mentioned view has practically blocked the way for a "truly" historical sociology of Iran and a correct understanding of the nature of the state, society, and their interactions with one another.
نظریه استبدادشرقی در روایتهای مختلف آن، الگوی تحلیلی غالب برای درک ماهیت دولت و جامعه در ایران سنتی بوده است. فرآورده اصلی حاصل از کاربست این نظریه، ارائه تصویری از دولت سنتی ایرانی به عنوان سازمانی نیرومند و خودکامه، در مقابل جامعهای پراکنده، فاقد نیروهای اجتماعی مستقل، ضعیف و منفعل بوده است. مطابق چنین تحلیلی، علی رغم تمام تغییرات ظاهری در تاریخ ایران، ماهیت جوهری دولت، جامعه و مناسبات میان آنها از ابتدای تاریخ تا امروز، دگرگونی کیفی را تجربه نکرده است. هدف اول این مقاله، ارائه گزارشی از تبارهای این نظریۀ قدیمی، نحوۀ کاربست آن از سوی محققان غربی و ایرانی برای تحلیل تاریخ ایران، شناخت مضامین محوری آن درباره ماهیت دولت و جامعه و دلایل محبوبیت آن در مقطع بعد از انقلاب خواهد بود. مقاله نشان میدهد که به رغم سابقه دیرین این نظریه، طرح مجدد آن طی دهههای 30 تا 50 شمسی در متن منازعهای سیاسی- تئوریک میان جریانهای چپ و منتقدان آنها صورت گرفته است. مقاله، هژمونی این رویکرد در مقطع بعد از انقلاب اسلامی را ناشی از بیاعتباری الگوی تحلیلی جریان چپ و نیز قابلیتهای این نظریه برای ارائه پاسخی ساده فهم به مسئله توسعهنیافتگی سیاسی و اقتصادی میداند. هدف دوم این مقاله، آشکارکردن نارسایی این نظریه و نتایج آن در تحلیل ماهیت دولت و جامعه در ایران است. مقاله بر این نکته تأکید دارد کهاین دیدگاه عملاً راه را بریک جامعهشناسی «واقعاً» تاریخی درباره جامعه ایران و درک صحیح ماهیت دولت، جامعه و مناسبات آنها مسدود کرده است. http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12695مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579615282021526 Explaining the Impact of Web2.0 Technologies on Government Performanceتبیین تأثیر فناوریهای «وب 2» بر عملکرد دولت369400faسعیدهمرادی فردانشگاه اصفهاننوذرشفیعیدانشگاه اصفهان201843Today, because of the development of communication and information technologies, the world in which we live is called the virtual world. This virtual world is heavily influenced by "Web2.0 technologies". Web2.0 technology refers to electronic and Internet media that can increase citizen participation in various affairs, in particular, political affairs. This technology as a second generation of Internet services has a social dimension that emanates in the form of social media, and therefore the impact of these technologies on the performance of the government is important. This article seeks to answer this question: What impact Web2.0 technologies can have on government performance? And how it affects the government? The hypothesis of the article suggests that Web 2.0 technologies potentially transformed the way and function of the traditional government and led to the emergence of a new kind of government. In the literature on communications and politics science, this kind of government is referred to as the "web.2.0 government". This study shows that Web2.0 leads to an increase in the level of government performance. Indeed, government 2.0 has not only influenced by the integration of new communication and information technologies but also benefited from the effects of these technologies. The mechanisms by which the web2.0 technologies increase the level of government performance are: Creating open culture, increasing citizen participation, promoting government transparency, citizen-centered government, and promoting democracy. In this paper, the question and research hypothesis has been evaluated using library resources and the descriptive-analytic method.دنیایی که امروزه در آن زندگی می کنیم، از منظر فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتی، دنیای مجازی خوانده می شود. این دنیای مجازی به شدت تحت تأثیر «فناوری های وب 2» قرار دارد. فناوری های وب 2 به ابزار رسانه ای الکترونیکی و اینترنتی اشاره دارد که امکان مشارکت شهروندان در امور مختلف، به ویژه امور سیاسی را افزایش می دهد. این فناوری ها به عنوان نسل دوم سرویس های اینترنت دارای بعد اجتماعی است که در شکل رسانه های اجتماعی متجلی میشود. از این رو بحث تأثیر این فناوری ها بر عملکرد دولت، اهمیت دارد. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که فناوری های وب 2 علاوه بر مشارکت شهروندان، چه تأثیری می تواند بر عملکرد خود دولت داشته باشد؟ و اثرگذاری آن در دولت به چه شکلی متجلی می گردد؟ فرضیه مقاله حاکی از آن است که فناوری های وب 2 به طور بالقوه، روش و عملکرد دولت سنتی را دگرگون کرده، منجر به شکل گیری نوع جدیدی از دولت شده است که در ادبیات مربوط به علوم ارتباطات و سیاسی از آن به عنوان «دولت 2» یاد میشود. این پژوهش نشان می دهد که وب 2 منجر به افزایش سطح عملکرد دولت می شود. در واقع دولت 2 نه تنها از ادغام فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتی جدید تأثیر پذیرفته، بلکه از آثار این فناوری ها نیز بهره مند شده است. مکانیسم هایی که وب 2 از طریق آن باعث افزایش سطح عملکرد دولت 2 می شود، عبارتند از: ایجاد فرهنگ باز، افزایش مشارکت شهروندان، ارتقای شفافیت دولت، شهروند محور کردن دولت و ترویج دموکراسی. در این مقاله سعی شده تا با استفاده از منابع کتابخانه ای و به شیوه توصیفی - تحلیلی، پرسش و فرضیۀ پژوهش ارزیابی شود.http://political.ihss.ac.ir/en/Article/Download/12225