@article{ author = {kamyar safaeiandSaiedalireza Hosseinibeheshti}, title = {The Relationship between the Concept of Judgment in Christian Theology and the Theory of Modern Sovereignty}, journal = {Pizhūhish-i siyāsat-i nazāri}, volume = {15}, number = {28}, page = {81-107}, year = {2021}, publisher = {1}, issn = {2008-5796}, eissn = {2821-0239}, doi = {}, abstract = {The concept of "sovereignty" is one of the key concepts of modern political philosophy. This concept, systematically explained for the first time in the modern age by Jean Bodin and Thomas Hobbes, implies the meanings like absolute and legitimate power over the legislation process. The prevailing attitude in political thought, due to the very pioneering of Bodin and Hobbes in explaining the meaning of sovereignty, views this concept as an innovative concept which is discovered in the modern age. This article tries to demonstrate, however, the concept of sovereignty is raised from Christian theology and one of its main topics: The concept of "judgement". Therefore, the systematization of the term "sovereignty" by Bodin and Hobbes never means that they invented this concept as a wholly modern one. For this purpose, this article searches for the meaning of the term "judgement" in the Old Testament and the New Testament, and, on the basis of the prominent commentaries of the Scriptures, seeks to show that this concept has three relatively distinct but intertwined meanings. These three meanings are "Legislation", "Judgement in legal and judicial sense" and "Sovereignty", all of which accords with the features of the notion of sovereignty in the modern sense of the word. Consequently, it can be said that, the formation of modern sovereignty has not happened in discontinuity with Christian theology, but in continuity with it. }, keywords = {Judgment, Sovereignty, New Testament, Hobbes, Bodin.}, title_fa = {نسبت میان مفهوم داوری در الهیات مسیحی و نظریۀ حاکمیت مدرن}, abstract_fa = {مفهوم «حاکمیت» از مفاهیم کلیدی فلسفه سیاسی مدرن است. این مفهوم که نخستین بار «ژان بُدَن» و «تامس هابز» در عصر مدرن آن را به گونه‌ای نظام‌مند تبیین کرده اند، دلالت بر معانی‌ای همچون قدرت مطلق و مشروع بر وضع قانون دارد. نگره غالب در اندیشه سیاسی، به سبب همین پیشگامی بدن و هابز در تبیین معنای حاکمیت، این مفهوم را مفهومی ابداعی می‌داند که در عصر مدرن کشف شده است. تحقیق حاضر اما درصدد است تا نشان دهد که مفهوم حاکمیت، برآمده از یکی از مفاهیم محوری الهیات مسیحی، یعنی مفهوم «داوری» است و نظام‌مند شدن آن توسط بدن و هابز به معنای ابداع آن در مقام مفهومی کاملاً مدرن نیست. برای این منظور، مقاله حاضر به جست وجوی معنای واژۀ داوری در عهد عتیق و عهد جدید پرداخته و می کوشد تا بر مبنای تفاسیر برجسته از کتاب مقدس نشان دهد که این مفهوم در الهیات مسیحی واجد سه معنای نسبتاً متمایز، اما در عین حال درهم تنیده است. این سه معنا عبارتند از: «قانون گذاری»، «داوری در معنای قضایی و حقوقی» و «حاکمیت» که آمیزه ای پیچیده از این هر سه معنا، با ویژگی های مفهوم حاکمیت در معنای مدرن کلمه مطابقت دارد. از این رو و از طریق بسط معانی واژه داوری و تطبیق آن با مفهوم حاکمیت در عصر مدرن نزد ژان بدن و تامس هابز، نوشتار حاضر در پی آن است که نشان دهد مفهوم حاکمیت برآمده از مفهوم الهیاتی داوری است و بنابراین شکل گیری مفهوم حاکمیت در معنای مدرن کلمه را نه در گسست با سنت مسیحی، بلکه باید در امتداد آن دانست. }, keywords_fa = {داوری، حاکمیت، عهد جدید، هابز، بُدَن}, URL = {rimag.ir/fa/Article/12479}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/12479},