مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121Factors and barriers affecting the Rolling of civic institutions In the efficiency of the government of the Islamic Republic of Iranعوامل و موانع مؤثر بر نقش آفرینی نهادهای مدنی در کارآمدی دولت جمهوری اسلامی ایران122faخسروقباديپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی2017111Civic institutions play an important role in the efficiency of governments. The World Bank data and the emphasis of global theorists on the role of civic institutions demonstrate the importance of these institutions. In Iran, too, civil society organizations are more or less active in various fields and can play an effective role in government efficiency. But for effective rolling, we need to fully understand the obstacles and factors affecting this rolling according to the experience of civil society activists.
In this article, using the available documentary sources, the existing civil institutions with national scope were identified. Then, with the opinion of experts in this field and using the Delphi technique, eleven civil institutions were selected in three groups: cultural, social and economic. In the next stage, eleven focus group meetings were held with at least five activists from each of the civil institutions and government experts in the relevant field and academic experts. In these meetings, the effective factors and obstacles of the role of civic institutions in the efficiency of the government were discussed, and the discussions were put on paper and coded, and the coding went to the stage of saturation.
According to the data obtained in the previous stage, the key points of the focus meetings were extracted, which finally in a separate category of effective factors and effective barriers, 23 effective factors and 46 effective barriers in the rolling of civic institutions on government efficiency were extracted. According to the results of the previous stage, it was found that the most important factor in the role of civic institutions in government efficiency is the government itself and the government is not interested in playing an effective role of civic institutions and if the government allows, civil institutions will play a very effective role in government efficiency. Also, according to the results of this study, barriers affecting the role of civic institutions in government efficiency are more important than effective factors. This shows a kind of distrust and pessimism of the government towards civil institutions.
نهادهای مدنی نقش بسزایی در کارآمدی دولت ها دارند. داده های بانک جهانی و تأکید نظریه پردازان صاحب نام جهانی بر نقش نهادهای مدنی، بیانگر اهمیت این نهادهاست. در ایران نیز نهادهای مدنی در حوزه های مختلف، کم و بیش به فعالیت می پردازند و می توانند نقش مؤثری در کارآمدی دولت ایفا کنند. ولی برای نقش آفرینی مؤثر، نیازمند شناخت کاملی از موانع و عوامل مؤثر بر این نقش آفرینی با توجه به تجربه فعالان خود نهادهای مدنی هستیم.
در این مقاله با استفاده از منابع موجود اسنادی، نهادهای مدنی موجود با گستره ملی مشخص شدند. سپس با نظر صاحب نظران این حوزه و با استفاده از تکنیک دلفی، یازده نهاد مدنی در سه گروه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی انتخاب شد. در مرحله بعد، یازده جلسه کانونی با حداقل پنج تن از فعالان هر یک از نهادهای مدنی و کارشناسان دولتی در حوزه مرتبط و صاحب نظران دانشگاهی برگزار شد. در این جلسات، عوامل مؤثر و موانع نقش نهادهای مدنی در کارآمدی دولت به بحث گذاشته شد و بحث ها روی کاغذ آورده و کدگذاری شد و کدگذاری تا مرحله اشباع پیش رفت.
با توجه به داده های به دست آمده در مرحله قبل، نکات کلیدی جلسات کانونی استخراج شد که در نهایت در مقوله جداگانه عوامل مؤثر و موانع مؤثر، 23 عامل مؤثر و 46 مانع مؤثر در نقش آفرینی نهادهای مدنی بر کارآمدی دولت استخراج شد. با توجه به نتایج مرحله قبل مشخص شد که مهم ترین عامل نقش نهادهای مدنی در کارآمدی دولت، خود دولت است و دولت علاقه ای به ایفای نقش مؤثر نهادهای مدنی ندارد و در صورت اجازۀ دولت، نهادهای مدنی نقش بسیار مؤثری در کارآمدی دولت خواهند داشت. همچنین مطابق با نتایج این پژوهش، موانع مؤثر بر نقش نهادهای مدنی در کارآمدی دولت از اهمیت بیشتر نسبت به عوامل مؤثر برخوردار است. این امر نشان دهنده نوعی بی اعتمادی و بدبینی دولت به نهادهای مدنی است.
http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12148مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121Prebendal Government: A Theoretical Framework for Understanding Political Corruptionدولت پریبندال : چارچوبی تئوریک برای فهم فساد سیاسی2358faمحبوبه همتی دانشگاه مازندران مرتضی علویان دانشگاه مازندران علیکریمی ملهدانشگاه تربیت مدرس2018918This article provides a theoretical analytical framework for understanding the corruptive functioning of political systems in the form of the idea of prebendalism, which has received little attention at the local political science literature. The concept of prebendalism and prebendal government is closely linked to the political corruption which itself has various dimensions and specific roots and consequences both at the community and the state level. Based on Joseph's views, the present paper provides a theoretical framework for understanding the issue of political corruption. The Prebendal government describes how elites and brokers operate at the political system level, indicating that the elites, because of their historical-political role and their performance in political positions, enjoy additional special privileges beyond legal ones at the state level and their major goal is further access to economic and political resources. The main question of the article is, what are the characteristics, foundations, and components for the formation of the Prebendal State? Inspired by Joseph's views and use of library resources and applying a historical-descriptive approach, this paper has found that the Prebendal government incorporates a variety of factors such as patrimonialism, clientalism, perception of the state as a market, the lack of a legitimated ideology, leadership weakness, which ultimately lead to outcomes such as permanent conflict at the political system level and deep social inequalities.این مقاله میکوشد تا چارچوبی تحلیلی تئوریک را برای فهم کارکرد فسادآمیز نظامهای سیاسی در قالب ایده پریبندالیسم ارائه کند که در ادبیات علوم سیاسی بومی کمتر بدان توجه شده است. مفهوم پریبندالیسم و دولت پریبندال با مقوله فساد سیاسی که خود دارای ابعاد گوناگون و ریشهها و پیامدهای خاص هم در سطح جامعه و هم در سطح دولت است، پیوندی نزدیک دارد. نوشته حاضر با ابتنا بر آرای «ژوزف»، چارچوب نظری دولت پریبندال را برای فهم مسئله فساد سیاسی ارائه میکند. دولت پریبندال بیانگر نحوه عملکرد نخبگان و کارگزاران در سطح سیستم سیاسی است و مبین آن است که نخبگان به دلیل نقش تاریخی-سیاسی و انجام کارویژههای خود در موقعیتهای سیاسی از امتیازهای ویژه و حقوقی مازاد بر حقوق خود در سطح دولت برخوردار هستند و هدف اصلی آنان معطوف به دسترسی گسترده و ویژه به منابع در دو سطح سیستم سیاسی و اقتصادی است. مقاله حاضر بر این پرسش اصلی تمرکز میکند که ویژگی ها، بنیانها و عناصر مؤثر در شکل گیری دولت پریبندال کدام است؟ این مقاله با الهام از آرای ژوزف و استفاده از منابع کتابخانه ای و با کاربست روش تاریخی-توصیفی، بدین گزاره رسیده است که دولت پریبندال مبین ترکیبی از عوامل مختلف مانند پاتریمونیالیسم، حامی پروری، تلقی دولت به عنوان بازار، فقدان یک ایدئولوژی مشروع، ضعف رهبری و... است که در نهایت به نتایجی چون تضاد دائمی در سطح سیستم سیاسی و نابرابریهای عمیق اجتماعی میانجامد.
http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12326مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121The European Medieval Conception of Citizenship: Individualistic or Collectivistic?مفهوم شهروندی در دوران میانه اروپا: فردگرایی یا جمعگرایی؟5982faسید علیرضاحسینی بهشتیعلوم انسانی2018929As Europe entered the Middle Ages and the emergence of a Christian otherworldly perspective together with its individualistic and universalistic nature, the view on the Man and his status, both concerning the society and the state, transformed dramatically. The transformation had its effects on the conception of citizenship inherited from ancient Greece and Rome. The classical and more or less still dominated view on the history of social and intellectual developments of that period, offers an image according to which the spread of Christianity resulted in merging individuality into the community.
Here I try to show, through relying on recent and less biased historical researches, that the classical interpretation that views the period as the fading individualism in favor of a collectivism emerged from the teachings of Christianity, the assimilatory political culture dominated early western modern societies, spring from the Renascence and then Enlightenment rather than the Christian culture.
با ورود اروپا به دوران میانه و نگرش اساساً آنجهانی مسیحیت همراه با خصلتهای ذاتی آن مانند فردگرایی و جهان شمولگرایی، نگاه به انسان و جایگاهش، چه در رابطه با جامعه و چه در رابطه با حکومت، متحول شد. این تحول در مفهوم شهروندی که فرهنگ سیاسی مغرب زمین از دوران باستان به ارث برده بود نیز اثر گذاشت. دیدگاه رایج بر تاریخ نگاری تحولات و تفکر اجتماعی، تصویری ارائه میکند که در آن گسترش فرهنگ مسیحیت به ذوب شدن فردیت انسانی در جامعه منتهی شده است. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از روش تحلیلی- تاریخی، تکیه بر دستاوردهای پژوهشهای علمی و غیر جانب دارانه تاریخ نگاری متأخر دوران میانه نشان داده شود که برخلاف تصور رایجی که دوران میانه اروپا را مصادف با محو فردگرایی به نفع جمعگرایی حاصل آموزههای دینی مسیحیت میداند، منشأ همگنسازی فرهنگ سیاسی جوامع مغرب زمین، نه فرهنگ مسیحی دوران میانه، بلکه تفکر دوران نوزایی و سپس روشنگری است. http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12329مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121A Study of State-Bazaar Relations in the First Decade of the Islamic Republic of Iran (1357-1368)بررسی مناسبات دولت و بازار در دهه نخست جمهوری اسلامی ایران (1357-1368)83111faوحید سینائیدانشگاه فردوسی مشهدسارااکبریدانشگاه فردوسی مشهد20181119After the Islamic Revolution, the relationship between the state and the traditional bazaar as a socio-economic institution changed. At the beginning of the revolution, prominent members of the bazaar community took control of large sections of Iran's economy through the management of revolutionary and state institutions, and established close relations with the leaders of the Islamic Republic. But in the following years, there were changes in these relationships. For studying this transformation and explaining the relationship between state and the bazaar in the first decade of the Islamic Republic, it can be hypothesized that in the mentioned decade, there were no similar policies towards the bazaar. The Provisional or Movaghat state believed in liberal policies in the field of economics, but under the influence of the resolutions of the Revolutionary Council, the revolutionary conditions and the post-revolutionary unrest, it practically implemented the resolutions of the Revolutionary Council. With the fall of the Provisional government and the rise of left-wing state, traditional bazaar power was challenged, especially in the political and economic spheres. On the contrary, the bazaar tried to prevent the state from dominating the economy and the private sector. The research method is explanatory and data collection is library and documentary.پس از انقلاب اسلامی، روابط دولت و بازار سنتی به عنوان یک نهاد اجتماعی-اقتصادی دگرگون شد. در ابتدای انقلاب، اعضای برجستۀ جامعۀ بازار، بخش های بزرگی از اقتصاد ایران را از طریق مدیریت بنیادهای انقلابی و نهادهای دولتی در دست گرفته، روابط نزدیکی با رهبران جمهوری اسلامی برقرار نمودند. اما در سال های بعد، تغییراتی در این روابط به وجود آمد. در بررسی این دگرگونی و برای تبیین روابط دولت و بازار در دهه نخست جمهوری اسلامی، این فرضیه قابل طرح است که در دهۀ یادشده، سیاست های یکسان و مشابهی در قبال بازار وجود نداشت. دولت موقت به سیاست های لیبرالی در حوزۀ اقتصاد باور داشت، اما تحت تأثیر مصوبات شورای انقلاب، فضای انقلابی و نابسامانی های پس از انقلاب، در عمل به اجرای مصوبات شورای انقلاب پرداخت. با سقوط دولت موقت و روی کار آمدن دولت های چپ گرا، قدرت بازار سنتی به ویژه در عرصههای سیاسی و اقتصادی به چالش گرفته شد. در مقابل، بازار هم تلاش کرد تا مانع تسلط و استیلای کامل دولت بر اقتصاد و بخش خصوصی گردد. روش پژوهش، تبیینی و گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و اسنادی بوده است. http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12361مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121The Analysis of the political literature in contemporary Iran (Case Study: Political Fiction in Diaspora(تبیین جریانشناختی ادبیات سیاسی در ایران معاصر (مطالعۀ موردی: ادبیات داستانی سیاسی در مهاجرت)113140faمهدیسعیدیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی2019211Some contemporary fiction has been published outside of Iran. The reason for the emigration of many writers abroad is directly related to the issue of politics, as well as the way they are present and the subject, theme, background and origin of an important part of the works they have created are political. Political fiction in immigration is found with the support of political groups, and the first examples are published in political magazines, and later writers create works with relative independence from political groups. They have written the narrative of the contemporary history of Iran. The Constitutional Revolution and its Liberal aspirations, the coup d'état 19 August and its endless despair and hopelessness, as well as the Islamic Revolution and various issues surrounding it, including the pre-revolutionary struggles and the process of victory and stabilization of the revolution and the emergence of the Islamic Republic and the Imposed war are of these issues. The main issue of this research is how political fiction literature in migration has evolved. This model, that is, knowing the currents, shows the political and social context of the creation of the work, the focal points of support, the starting point and how the flow spreads and continues. Political fiction seems to begin with citations and revelations about the events and issues surrounding the revolution and the events of the 1980s, and reaches to analytical-critical narratives of contemporary history, especially the revolution and the Islamic Republic.
بخشی از ادبیات داستانی معاصر در خارج از ایران منتشر شده است. هم اسباب مهاجرت بسیاری از نویسندگان در خارج از کشور نسبت مستقیمی با مسئلۀ سیاست دارد و هم نحوۀ حضور آنها و موضوع، مضمون، زمینه و منشأ پیدایش بخش مهمی از آثاری که پدید آوردهاند، سیاسی است. داستاننویسی سیاسی در مهاجرت، با حمایت و پشتیبانی گروههای سیاسی پیدا میشود و نخستین نمونههای آن در نشریه های سیاسی منتشر میشود و بعدها نویسندگان با استقلال نسبی از گروههای سیاسی به خلق اثر میپردازند. آنها به گونه ای روایت داستانیِ تاریخ معاصر ایران را نوشتهاند. انقلاب مشروطه و آرمان های آزادیخواهانهاش، کودتای 28 مرداد و یأس ها و ناامیدیهای بی پایانش و نیز انقلاب اسلامی و مسائل متفاوت پیرامون آن، از جمله مبارزههای پیش از انقلاب و روند پیروزی و تثبیت انقلاب و برآمدن جمهوری اسلامی و پیدایش جنگ تحمیلی از جمله این مسائل و مباحث است. مسئلۀ اصلی این پژوهش این است که ادبیات داستانی سیاسی در مهاجرت، چه جریانها و سیر تحولی داشته است. برای رسیدن به پاسخ از جریانشناسی ادبی به مثابه الگویی روششناختی استفاده خواهد شد. این الگو با بررسی زمینۀ سیاسی و اجتماعی پیدایش اثر، کانونهای حامی، نقطۀ شروع و چگونگی گسترش و استمرار جریان را نشان میدهد. به نظر میرسد داستاننویسی سیاسی با نوشتههای استنادی و افشاگرانه دربارۀ حوادث و مسائل پیرامون انقلاب و حوادث دهۀ 60 شروع میشود و به روایتهای تحلیلی- انتقادی از تاریخ معاصر، به ویژه انقلاب و جمهوری اسلامی میرسد.http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12406مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121Political Ideonomy of Human Development Theory and Extracting its Policy Implications in Higher Educationاندیشهشناسی سیاسی نظریة توسعة انسانی و استخراج دلالت های سیاستی آن در حوزة آموزش عالی141169faالهام حبیبی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیعباس منوچهریدانشگاه تربیت مدرسطاهره میرعمادیسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایرانرضامهدیپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری2019222The dominant idea of development as economic growth has considered the formation of human capital for achieving the end of economic growth as the main function of higher education institutions in the development process. But the empirical failure of this overly simplified idea and the emergence of other critical development theories have brought the necessity of applying different policy priorities in reconsidering the role of key institutions such as higher education to the fore. The purpose of this article is to study human development theory from the viewpoint of political thought and extract its policy implications in the realm of higher education; Thus the implicative narrative theory has been used as a conceptual framework and implication research as a methodology. According to the findings of the article, the political thought of the human development theory by going beyond the binary of individual and society, structure and agency, fact and value, the private and common good, or state and market, has emphasized and concentrated on their complementary role in designing and evaluating a good society. In addition to the importance of higher education institutions in human capital formation for achieving the end of economic growth, human development theory highlights the other key and neglected functions of higher education such as developing freedom, democracy, and social justice in the development process. چیرگی انگارة توسعه به مثابه رشد اقتصادی، مهم ترین کارکرد نهاد آموزش -عالی را تشکیل سرمایة انسانی برای دستیابی به غایت رشد اقتصادی در نظر گرفته است. اما شکست تجربی این ایده و ظهور نظریه های انتقادی و جایگزین، ضرورت بازتعریف نقش نهاد های کلیدی -از جمله نهاد آموزش عالی- در روند توسعه را بیش از پیش برجسته و نمایان ساخته اند. هدف از این مقاله، اندیشه-شناسی سیاسی نظریة توسعة انسانی و استخراج دلالت های سیاستی آن در سامان بخشی حوزة آموزش عالی است. بر این اساس از نظریة روایت دلالتی به -عنوان چارچوب مفهومی و روش شناسی دلالت پژوهی استفاده شده است. یافته-های این مقاله حاکی از آن است که نظریة توسعة انسانی به پشتوانة اندیشة سیاسی حاکم بر رویکرد قابلیت ها، با فراتر رفتن از دو گانة فرد و اجتماع، ساختار و عاملیت، ارزش و حقیقت، خیر خصوصی و خیر عمومی و یا دولت و بازار، بر نقش مکملی و تکمیلی این عوامل در طراحی و ارزیابی جامعة خوب متمرکز بوده است. در نهایت کاربست این اندیشة جامع و فراگیر در سامان بخشی جامعة آموزش عالی، علاوه بر مشارکت نهاد آموزش عالی در رشد اقتصادی، بر دیگر کارکرد های کلیدی و مغفول ماندة این نهاد همچون تقویت آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی در روند توسعه تأکید و توجه کرده است.http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12411مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121Possibilities of Genetic Structuralism Methodology in Analyzing How Ideas are constructedامکانات روششناسی ساختارگرایی تکوینی در تحلیل چگونگی ساخته شدن اندیشهها171198faعلیخداوردیدانشگاه اصفهانعلیعلی حسینیدانشگاه اصفهان201932The basic hypothesis of this research is that the ideas, thoughts and attitudes as intellectual practices are all constructed. The main question is that which methodological patterns and prospects can better explain and elaborate how thoughts and views are constructed by intellects. It seems that French famous philosopher and sociologist Pierre Bourdieu’s relational or interactional methodological approach and pattern known as Genetic Structuralism can answer better and more completed to this question. Obviously using mentioned approach in analyzing how ideas are constructed by intellects is depended on assuming thoughts as practices of their owners.مفروض اساسی این پژوهش این است که ایده ها، اندیشهها و طرز تلقی اندیشمندان به مثابه کنش آنها، جملگی برساخته اند. پرسش بنیادین ما نیز این است که کدام چشم انداز و الگوی روششناختی، بهتر میتواند به تبیین و توضیح مسئله چگونگی برساخته شدن اندیشهها و دیدگاهها نزد اندیشمندان کمک کند. به عقیدۀ ما، رویکرد و الگوی روششناختی تعاملی یا رابطهای «پی یر بوردیو»، فیلسوف و جامعهشناس فرانسوی که به ساختارگرایی تکوینی موسوم است، میتواند پاسخ بهتر و کامل تری به پرسش بنیادین چگونگی برساخته شدن اندیشهها به مثابه کنشهای ذهنی نزد اندیشمندان پاسخ دهد. بدیهی است که به کارگیری این رویکرد در تحلیل چگونگی برساخته شدن اندیشهها نزد اندیشمندان، متوقف بر تلقی اندیشهها به مثابه «کُنش» صاحب آنهاست.
http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12415مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121Analysis and study of the idea of Islamic government in “Kashf e Asrar”تحلیل و بررسی اندیشۀ حکومت اسلامی در «کشف اسرار»199222faامیرحسینحاتمیعلوم انسانی2019522One of the most controversial issues about the political thought of the founder of the Islamic Republic is the difference between his political thought in the 20s and 30s with 40s AH onwards. Especially in the two books of "Kashf e Asrar", that he believes in a kind of supervision of the Faqih over the political structure and in the book "Velayat-e-Faqih", that he proves the necessity of an Islamic government led by a Fqih. Based on this, an important question arises. Should we not follow the idea of the Islamic government in the book " Kashf e Asrar " in the sense explained in the book "Velayat-e-Faqih"? Many researchers have answered this question in the affirmative from different perspectives. But the findings of the present study, which are mainly based on the study of theoretical and historical contexts, show that, in fact, it has not occurred a fundamental change in the political thought of Ayatollah Khomeini and the idea of Islamic government, which is explained in the book "Velayat-e-Faqih", can also be found in the book " Kashf e Asrar ", of course not explicitly. This lack of explicitness has been mainly due to historical, political and religious reasons.
یکی از مهم ترین مسائل مورد مناقشه درباره اندیشه و فکر سیاسی بنیان گذار جمهوری اسلامی، تفاوت فکر سیاسی وی در دهه های 20 و 30 با دهه 40 به بعد است. به ویژه آنجا که به نظر می رسد در کتاب «کشف اسرار» به نوعی نظارت فقیه بر ساختار سیاسی باور دارد و در کتاب «ولایت فقیه»، لزوم حکومت اسلامی به زعامت فقیه را اثبات می نماید. بر این مبنا، پرسش مهمی مطرح می-شود. آیا در کتاب «کشف اسرار» نباید به دنبال اندیشه حکومت اسلامی به آن معنا که در کتاب «ولایت فقیه» تبیین شده، باشیم؟ بسیاری از پژوهشگران از منظرهای مختلفی به این پرسش پاسخ مثبت داده اند. اما یافته های پژوهش حاضر که عمدتاً مبتنی بر بررسی زمینه های نظری است، نشان می دهد که در واقع تحول اساسی در فکر سیاسی آیت الله خمینی رخ نداده و اندیشه حکومت اسلامی را که در کتاب «ولایت فقیه» توضیح داده شده، می توان در کتاب «کشف اسرار» نیز جست وجو نمود؛ البته نه بدان صراحت. این عدم صراحت نیز عمدتاً به دلایل تاریخی، سیاسی و مذهبی بوده است.
http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12455مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121Foundations and Application of “Otherness” for Social- political Order on the Thought of Richard Rortyمبانی و کاربست «دیگری» برای نظم سیاسی- اجتماعی از منظر «ریچارد رورتی»223254faخلیل الهسردارنیاحقوق و علوم سیاسیحسینمحسنیدانشگاه شیراز2019525
Tolerance and acceptation of “otherness”, is necessary for dynamism of socio-political order. Richard Rorty is one of the important post modern thinkers and philosophers that have had special attention to otherness concept in pragmatism with social utility. The aim of this research is to explain of the foundation of otherness concept and its pragmatic utility in socio- political sphere. In this study, the main question is: principally, what is the relationship between otherness concept and socio-political order in Richard Rorty thought? The final finding of this study shows that: by crticism of meta- narratives and rejecting of general truth, Rorty believes to plural order by emphasis on otherness presence and its utility for socio-political order that has been partly done in western liberal democracies with main shortcomings and difficulties. By criticism of modernity thoughts and its meta narratives and rejection of Descartes’ Cogito on the impact of Emanuel Levinas, believes that attention to necessity of otherness, tolerance and responsibility are important than the concept of “self”. In the thought of Richard Rorty, otherness goes beyond of philosophical contexts and extend to cohesion and sympathy in ethics sphere and to neo-pragmatism democracy in the politics scope.
تساهل و پذیرش دیگری، لازمۀ حیات و پویایی نظم سیاسی- اجتماعی مدرن است. «ریچارد رورتی» از مهم ترین اندیشمندان و فیلسوفان پستمدرن است که توجه خاصی به مفهوم دیگری از منظر فکری- اندیشهای و نیز پرگماتیستی ناظر بر سودمندی اجتماعی داشته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی مبانی فکری و اندیشهای مفهوم دیگری و کاربست یا سودمندیهای عملی آن در در قلمرو سیاست و اجتماع است. در این پژوهش، پرسش اصلی آن است که اساساً چه ارتباط یا نسبتی بین مفهوم دیگری و نظم یا سامان اجتماعی و سیاسی در اندیشۀ رورتی هست؟ یافتۀ کلی این پژوهش آن است که رورتی با نقد روایتهای کلان و نفی حقیقت عام و کلی انتزاعی، قائل به نظامی تکثرگراست که حضور دیگری هم لازمه و هم سودمند برای پویایی نظم سیاسی و اجتماعی مدرن است که در حال حاضر در لیبرال دموکراسیهای کنونی، تاحدی تحقق یافته است، اما دارای کاستیهای جدی نیز هستند. بر همین اساس وی با نقد اندیشههای مدرنیته و کلان روایتهای این گفتمان و رد اصل کوژیتوی دکارتی تحت تأثیر امانوئل لویناس، توجه به ضرورت دیگری و روامداری و مسئولیتپذیری در قبال آن را مهم تر از توجه به مفهوم خود میپندارد. در نظام اندیشۀ ریچارد رورتی، مفهوم دیگری از زمینههای فلسفی خود فراتر رفته، در حوزۀ اخلاق به همبستگی و همدردی و در حوزۀ سیاست به دموکراسی نوپراگماتیسم گسترش مییابد. http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12456مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریپژوهش سیاست نظری2008-579614272020121The Role of "Allameh Tabatabai" Credit Theory in Realization of Transcendent Socio-Political Philosophyنقش نظریۀ اعتباریات «علامه طباطبایی» در تحقق حکمت سیاسی- اجتماعی متعالیه255281faحسناورعیپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیطاهرهکمالی زادهپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمریمصانع پورپژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی201977Despite the welcome of scholars and thinkers in the Islamic world and the writing of numerous commentaries and interpretations, many functions of the system of Transcendent philosophy have not yet received enough attention. The socio-political dimensions of Transcendent philosophy are the most important neglected aspects of this school. Sayyed Mohammad Hossain Tabatabaei is one of the greatest followers of the Sadra's school who, by proposing the theory of credit, marked the extension of Transcendent philosophy in the socio-political path. This article examines the theory of credit perceptions and its role in explaining socio-political philosophy in the context of Transcendent philosophy. Credit perceptions are the mediators between human needs and his actions to meet those needs, and based on this, credit theory can be considered as the link between theoretical philosophy and practical philosophy. According to this theory, society is an irreducible reality to individuals and depends on the realization of a human group that has mutual influence and effect, the realization of this group is subject to the principle of employment. The principle of mutual employment requires mutual interaction and understanding, and consequently requires the creation of language and the continued validity of social structures, justice, power, and ultimately politics. Then, social systems are organized based on the rules and rational orders arising from nature for the good and development of the individual and society. The originality of society from the perspective of Allameh and the series of pre-social credentials in the later credentials provides a more accurate explanation of the perfectionist movement of the universe from plurality to unity and the orientation of individuals towards perfection in the context of transcendent socio-political philosophy and within the framework of Sharia.با وجود استقبال عالمان و متفکران جهان اسلام و تألیف شروح و تفاسیر متعدد، بسیاری از کارکردهای نظام حکمت صدرایی هنوز مورد توجه کافی واقع نشده است. ابعاد سیاسی- اجتماعی حکمت متعالیه، مهمترین زوایای مغفول ماندۀ این مکتب است. سید محمدحسین طباطبایی، یکی از بزرگترین پیروان مکتب صدرایی است که با طرح نظریۀ اعتباریات، امتداد حکمت متعالیه در مسیر اجتماعی- سیاسی را رقم زد. این نوشتار با بررسی نظریۀ ادراکات اعتباری به نقش آن در تبیین حکمت سیاسی- اجتماعی در چارچوب فلسفۀ صدرایی پرداخته است. ادراکات اعتباری، واسطه های بین نیازهای انسان و افعال او جهت رفع آن نیازهاست و بر این اساس نظریۀ اعتباریات را می توان حلقۀ وصل حکمت نظری و حکمت عملی دانست. طبق این نظریه، جامعه یک واقعیت تقلیل ناپذیر به افراد و منوط به تحقق یک جمع انسانی است که تأثیر و تأثر متقابل داشته، تحقق این جمع تابع اصل استخدام است. اصل استخدام متقابل نیازمند تعامل و تفاهم دوطرفه و بهتبع نیازمند خلق زبان و در ادامه اعتبار ساختارهای اجتماعی، عدالت، قدرت و درنهایت سیاست است. سپس نظامات اجتماعی بر اساس احکام و اوامر عقلی برخاسته از فطرت در راستای صلاح و تکامل فرد و جامعه سامان می یابد. اصالت جامعه از منظر علامه و سریان اعتباریات پیش از اجتماع در اعتباریات پسینی، تبیین دقیقتری از حرکت استکمالی عالم از کثرت به وحدت و جهتدهی افراد به سوی کمال در بستر حکمت سیاسی- اجتماعی متعالیه و در چارچوب شریعت ارائه می دهد. http://political.ihss.ac.ir/ar/Article/Download/12477