TI - روان‌شناسی ناسیونالیسم مصر بر اساس تحلیل گفتمان فیلم‌های اتوبیوگرافی «یوسف شاهین» JO - پژوهش سیاست نظری JA - پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات اجتماعي جهاددانشگاهي LA - fa SN - 2008-5796 AU - نعیم شرافت AU - ولی اله برزگر AU - محمدرضا جلالی AU - سید عبدالامیر نبوی AD - دانشجوی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی AD - عضو هیئت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی AD - عضو هیئت علمی گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی AD - عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بین المللی امام خمینی AD - دانشیار گروه مطالعات جهان، دانشگاه تهران، ایران Y1 - 1400 PY - 1400 VL - 30 IS - 1 SP - 247 EP - 278 KW - ناسیونالیسم ناصری KW - گفتمان ناسیونالیسم KW - انسان ملی¬گرای عربی KW - روانشناسی لکان و روان¬شناسی ناسیونالیسم. DO - N2 - این جستار با پذیرش فرضیۀ آشفتگی روح و ذهن عقل عربی در انقلاب‌های ناسیونالیستی کشورهای عربی، در پی آن است تا رفتارها و کنش‌های انسان ملی‌گرای عربی در مواجهه با دیگری‌های گفتمان انقلابی ناسیونالیسم عربی ناصری در فیلم‌های چهارگانه اتوبیوگرافی «یوسف شاهین» -کارگردان مصری- مبتنی بر روش تحلیل گفتمان و در چهارچوب نظری روان شناسی سوژۀ «ژاک لکان» مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. جوان روشن فکر انقلابی دهه‌های پنجاه و شصت میلادی مصر به دلیل خلأ‌های ایدئولوژیک و هویتی ناشی از قرن‌ها سلطه نظام‌های فراملی و نیابتی، جذب دال‌های گفتمان ناسیونالیسم ناصری می‌شود؛ گفتمانی که در ابتدای امر به عنوان یک امر نامتناهی (امر واقع) و تجلی آرمان‌شهر و محل تحقق امیال سرکوب‌شده انسان ‌عربی (سوژه) تصور می‌شد، اما به مرور، تناقض‌ها و تضادهای شعار و عمل این گفتمان برای همگان شناخته شد و به عنوان یک گفتمان و امر تحمیلی (ساحت نمادین) از سوی دیکتاتوری نوظهور ناسیونالیسم عربی مورد پذیرش اجباری قرار گرفت. جوان روشن فکر انقلابی که زمانی شیفته و فدایی این گفتمان بود، پس از مشاهدۀ شکست و تحقیر ناسیونالیسم عربی در جنگ با اسرائیل و رسوایی مالی و اخلاقی فرماندهان آن، دچار دردها و حسرت‌های (ژوئیسانس) زیادی می‌شود که به دلیل شیفتگی به این گفتمان، آنها را مخفی می کند و پس از مدتی همچون پدر خود (گفتمان ناصری)، دچار استبداد مشابهی می‌شود. پرسش اساسی این پژوهش، چرایی تغییر رفتار روشن فکران انقلابی مصری از آزادی‌خواهی به استبداد است. UR - http://rimag.ir/fa/Article/16242 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/16242 TY _ JOURId - 16242